Så lyckas ditt företag på nätet

Idag är det svårt för företag att klara sig utan att vara aktiva online, vare sig man är ett renodlat onlineföretag eller ett företag med sin huvudsakliga verksamhet i den fysiska världen. Här följer några saker som är bra att tänka på för att undvika några av fallgroparna.

Organisation

Organisation. Inte av företaget per se, utan av det som rör just det webrelaterade. Hemsidan, sociala medier, hostning. All måste vara i ordning och överskådligt, och det är även viktigt att se till att allt är anpassat efter just ert företag så mycket det går, exempelvis med nyckelord på hemsidor och i sociala medier. Att informationen bör vara konstant uppdaterad för att spegla företaget och dess förehavanden på bästa sätt säger sig själv.

Säkerhet

Säkerhet. Vare sig det rör betalande kunder som använder sina kreditkort eller bara insurfande besökare som läser något är det viktigt att de är säkra. Ni är ansvariga för att deras information inte hamnar i fel händer. Separata lagringsenheter och olika backup-system är att föredra. Man bör även begränsa hur många som har tillgång till känslig information, och sådan information bör förstöras efter en förutbestämd tid när informationen inte längre kan anses vara viktig för företaget att ha kvar.

Rykte

Skydda ert rykte. Ha koll på vad som sägs online om företaget. Lägg upp en Google Alerts-notifikation för företaget. På så sätt blir ni informerade om när företaget nämns, och kan agera det talas illa om er eller stämma in i eventuell lovsång.

Trender

Häng med. Detta gäller både motståndet och trender. Att veta vad de man tävlar om marknadsandelar mot har för sig är viktigt. Det är även viktigt att ha koll på vad som händer på den marknad man befinner sig. Om man är ute på sjön är det bra att ha koll på både hur andra båtar och vattnet agerar.

Ihärdighet

Ihärdighet. Det krävs en hel del blod, svett och tårar för att få ett företag att gå bra, eller bara ens runt för den delen. Var beredd på att det ofta tar 3-5 år innan ett företag börjar tjäna pengar. Håll fokus och var tålmodig, men framför allt, lägg energi på rätt saker. Om man oroar sig över att man inte går plus ännu istället för att jobba målinriktat mot att faktiskt göra det så kanske man aldrig gör det.

Flexiblitet

Våga ge upp eller byta inriktning. Detta låter som det går rakt emot det som skrevs om ihärdighet här ovan, men faktum är att något av det svåraste är att inse när det inte går längre. Ska man fortsätta och investera mera pengar och tid, eller ska man bestämma sig för att det inte kommer fungera och att det är dags att lägga ner eller byta fokus? Det är en hårfin balansgång. Att stanna kvar för länge i ett dömt företag kan leda till att man missar en annan bättre möjlighet. Försök göra en så objektiv bedömning som möjligt av företagets möjligheter att klara sig. Är företaget att likna vid en smått sargad omkullfallen cyklist så kanske det kan vara värt att plåstra, bandagera och hjälpa upp på sadeln. Är det mer likt en överkörd grävling så skippa kanske mun-mot-mun-metoden. Som sagt, en mycket svår bedömning som blir ännu svårare om man har startat ett företag med hjärtat, baserat på den där idéen man själv gillade oerhört starkt.

Vad bör du satsa på för att bli lyckosam?

Om ovanstående punkter är mer generella, så kanske du undrar vilka konkreta tips vi kan ge och vad du bör fördjupa dig i? Vi tror att följande är viktig antingen vara duktig i själv eller ta hjälp av duktiga konsulter.

  • SEO – Sökmotoroptimering
  • SEM – Sökmotormarknadsföring (läs Google Ads)
  • Affiliatemarknadsföring
  • Googles verktyg – Search Console, Analytics, Optimize, Tag master